9 – 12 jarige kinderen
Deze kinderen willen niet beoordeeld worden door hun leeftijd en zien zichzelf vaak als jong volwassene. In tegenstelling tot jongere kinderen is deze groep niet tevreden met herhaling. voorspelbare inhoud is saai en zinloos voor hun.
In de meeste gevallen reageren deze kinderen negatief naar producten en/ of service die duidelijk zijn ontworpen voor jonge gebruikers. Omdat de meeste jonge tieners zichzelf niet als ‘kinderen’ beschouwen, navigeren ze zelden naar die secties, ongeacht of de inhoud voor hen bedoeld is of niet. Het is dus niet verstandig de app heel kinderlijk te ontwerpen en aan te laten voelen.
Om deze doelgroep te bereiken, is het verstandig om een open en aanpasbare app te creëren die een breed publiek aanspreekt. Het vergroten van het gevoel van eigenaarschap door personalisatie verhoogt de betrokkenheid; laat ze hun eigen ongepaste gebruikersnamen kiezen, laat ze het uiterlijk van hun avatars aanpassen en een open verhaal ervaring creëren.
Visueel
Teksten
Volgens het Reading Agency kon in 2014 een op de vijf kinderen in Engeland op 11-jarige leeftijd niet goed lezen. Dit geldt ook ongeveer voor kinderen in Nederland. Ze beginnen grammatica steeds beter onder te knie te krijgen en steeds beter te lezen. https://www.anababa.nl/ontwikkeling/kind/tussen-9-en-12-jaar
- Lettertypes | Gebruik duidelijk leesbare lettertypes.
- Lettertype grote | 16px resulteert in een beter leesbare teksten met een goed lettertype in tegenstelling tot 14px.
- Witte tekst | Beste oplossing voor meerdere kleuren achtergronden.
- Portret modus | Kan een handige optie zijn wanneer je grote stukken tekst of verhalen moet tonen aan de gebruiker.
- Animaties | Animaties zijn niet perse nodig maar het kan wel helpen een kind meer te betrekken in de tekst en ze ook uit te dagen om het te lezen.
https://www.imaginarycloud.com/blog/designing-apps-for-kids-a-reading-app-user-experience/
kleur
Kinderen van 9-12 jaar zijn steeds bedrevener met internet en zijn op zoek naar websites die volwassener aan voelen en vormgegeven zijn. Terwijl typografie eenvoudig en kleur verzadigd blijft, worden paletten complexer en wordt de woordstructuur traditioneler.
Bij verschillende kleuren kan je verschillende emoties of gedachte koppelen. Hiermee kan er dus ook gespeeld worden in de vormgeving om de gebruiker tot bepaalde emoties aan te sporen of deze te laten ervaren. Een aantal voorbeelden zijn:
- Geel | Optimisme, warmte, helderheid – helder, aantrekkelijk, schat, rijk.
- Oranje | creatief, jeugdig, enthousiast – in het middelpunt van de belangstelling, kindvriendelijk.
- Rood | krachtig, warm, energiek, urgent – valt op, spannend, gedurfd.
- Paars | fantasierijk, koninklijk, vertrouwen, wijsheid – trekt mensen aan, loyaliteit.
https://blog.prototypr.io/week-8-using-colour-to-design-for-children-da5b98594a2a
Bewegingen
kinderen die ouder zijn dan 4 hebben in het algemeen beter en sneller bepaalde handgebaren onder de knie. Tussen de leeftijd 2 en 3 zit alleen wel veel verschil met wat ze kunnen wat betreft handgebaren. Dit is dus handig om mee te nemen in de app. Er zal niet veel rekening gehouden hoeven worden maar wel handig om rekening te houden met bepaalde knoppen en de bijvoorbeeld de grote of kleur hiervan.
Conclusie
- Duidelijke makkelijke teksten gebruiken met daarbij duidelijke fonts en font-size. Kinderen tussen 9 en 12 jaar kunnen al goed lezen maar nog niet altijd alles goed.
- Felle kleuren toepassen maar niet teveel. Felle kleuren trekt vooral veel de aandacht bij kinderen, maar teveel kan ook onduidelijkheden creëren.
- Knoppen moeten duidelijk zijn maar niet perse klein of overdreven groot.
- Niet te kinderlijk vormgeven. De doelgroep wilt niet snel geassocieerd worden met echte kinderlijke dingen aangezien ze zichzelf meer volwasse beschouwen.
- Illustraties kunnen de kinderen meer motiveren of laten verdiepen in de app maar zijn niet perse een must.
Leave A Comment