Team BlueScreen

Ontwikkel een concept, met bijbehorende prototype, waarbij smartboarden gebruikt kunnen worden om tabletop oefeningen op interactieve manier aan te bieden in het Politie onderwijs

Definitief concept

Bij de politie wordt er momenteel gebruik gemaakt van een plattegrond, ook wel een tabletop genoemd, die op een tafel wordt geplaatst. Op deze tabletop voeren docenten en deelnemers scenario’s uit met behulp van LEGO-blokken.

Dit systeem heeft echter een aantal nadelen. Omdat iedereen rond een tafel zit, wordt het al snel onoverzichtelijk. Bovendien zijn er tijdens zo’n training meer dan 20 deelnemers aanwezig, waardoor niet iedereen evenveel aan het woord komt.

Om deze problemen op te lossen, stellen wij het volgende voor: een interactieve trainingsessie die gebruikmaakt van een gedigitaliseerde tabletop in combinatie met tablets.

Tijdens deze sessie vormen de deelnemers teams waarbij ze gezamenlijk uitdagende scenario’s moeten doorlopen. Elk team heeft een eigen eenheidsnummer dat wordt weergegeven op de tablet.

Onze applicatie speelt zich af in een 3D-omgeving met verschillende uitdagingen, gericht op terroristische dreiging. Naast de politie zijn ook de brandweer en ambulances beschikbaar om te assisteren.

De deelnemers krijgen via een tablet de mogelijkheid om keuzes te maken en strategische beslissingen te nemen tijdens het spel. Nadat elke eenheid zijn positie heeft gekozen, worden deze keuzes gezamenlijk besproken. De docent heeft hierbij de gelegenheid om verschillende perspectieven en benaderingen te belichten.

Binnen dit concept ligt de focus op interactie tussen de deelnemers en de rol van de docent. Het gebruik van tablets draagt bij aan een verbeterde ervaring, gebruiksgemak voor de deelnemers, en zorgt ervoor dat alle deelnemers actief betrokken worden bij de training. De trainingsessie wordt nu meer een collectieve ervaring, waarbij deelnemers als een team samenwerken en de input van de docent essentieel is voor het leerproces plus het begrip van verschillende situaties.

Concept 1

Een digitaal tabletopspel waarbij spelers deel uitmaken van een squad bestaande uit verschillende eenheden.  

Elke speler heeft een gezondheidsmeter die kan worden uitgeput.  

Naast politie-eenheden zijn er ook brandweerlieden en ambulances aanwezig, evenals andere obstakels zoals burgers en wegversperringen.

Politie-squads ontvangen een melding van een gevaarlijke locatie op de kaart, aangegeven door een rode cirkel, waarin de vermoedelijke dader zich bevindt. 

De posities van andere agenten worden echter niet weergegeven. Elke speler bestuurt zijn eigen eenheid afzonderlijk.

Concept 2

Het scenario wordt gepresenteerd via het tabletopspel. Vervolgens krijgen de deelnemers een quiz op hun mobiele telefoon. 

Deze quiz bevat vragen over hoe ze de situatie zouden aanpakken of waar ze zich op de kaart zouden positioneren. Na de quiz worden de antwoorden gezamenlijk besproken en wordt de situatie virtueel nagebootst, zodat iedereen de consequenties van hun antwoorden en acties kan zien. 

Dit innovatieve concept zorgt ervoor dat alle aanwezigen actief betrokken worden bij de training, waardoor ze op een interactieve manier leren en de opgedane kennis direct kunnen toepassen in realistische situaties.

Concept 3

Spelers worden het veld in gestuurd met een telefoon waarop ze elke tien minuten de GPS locatie van de dader krijgen. 

Een speelveld van 5 km word afgezet waar de dader zich kan bevinden. De politie moet dus op straat fysiek de beste positie zien te vinden om de dader te pakken te krijgen.

Politie teams krijgen van elkaar niet te zien waar ze zijn, maar van de dader wel. Als zij op een locatie zijn waarvan zij denken dat het de beste is, kunnen ze een foto insturen om hun eindlocatie vast te leggen.  

Team

Conan Spithoven

Student CMGT

Sam de Waal

Student CMGT

Ravish Somai

Student CMGT

Annemiek in t Veld

Student CMD

Anne Bruin

Student CMD

Justus Zirkzee

Student CMD

Vragen?

Heeft u vragen of suggesties?