Definitief concept
Bij de politie wordt er momenteel gebruik gemaakt van een plattegrond, ook wel een tabletop genoemd, die op een tafel wordt geplaatst. Op deze tabletop voeren docenten en deelnemers scenario’s uit met behulp van LEGO-blokken.
Dit systeem heeft echter een aantal nadelen. Omdat iedereen rond een tafel zit, wordt het al snel onoverzichtelijk. Bovendien zijn er tijdens zo’n training meer dan 20 deelnemers aanwezig, waardoor niet iedereen evenveel aan het woord komt.
Om deze problemen op te lossen, stellen wij het volgende voor: een interactieve trainingsessie die gebruikmaakt van een gedigitaliseerde tabletop in combinatie met tablets.
Tijdens deze sessie vormen de deelnemers teams waarbij ze gezamenlijk uitdagende scenario’s moeten doorlopen. Elk team heeft een eigen eenheidsnummer dat wordt weergegeven op de tablet.
Onze applicatie speelt zich af in een 3D-omgeving met verschillende uitdagingen, gericht op terroristische dreiging. Naast de politie zijn ook de brandweer en ambulances beschikbaar om te assisteren.
De deelnemers krijgen via een tablet de mogelijkheid om keuzes te maken en strategische beslissingen te nemen tijdens het spel. Nadat elke eenheid zijn positie heeft gekozen, worden deze keuzes gezamenlijk besproken. De docent heeft hierbij de gelegenheid om verschillende perspectieven en benaderingen te belichten.
Binnen dit concept ligt de focus op interactie tussen de deelnemers en de rol van de docent. Het gebruik van tablets draagt bij aan een verbeterde ervaring, gebruiksgemak voor de deelnemers, en zorgt ervoor dat alle deelnemers actief betrokken worden bij de training. De trainingsessie wordt nu meer een collectieve ervaring, waarbij deelnemers als een team samenwerken en de input van de docent essentieel is voor het leerproces plus het begrip van verschillende situaties.