Hi.
Wij zijn team
Seal Squad
Doelgroep
Basisschool kinderen
- Kinderen zijn de toekomst. Hun gedrag en gewoontes staan nog niet vast en zijn te beïnvloeden.
Keuze dier
De zeehond
- De zeehond is een icoonsoort (Provincie Zuid-Holland).
- De zeehond staat op de rode lijst. Een grotere populatie is gewenst (Zoogdiervereniging, Ministerie van Landbouw, natuur en voedselkwaliteit).
- De zeehond kan gekoppeld worden aan het plastic afval probleem (Pieterburen Zeehondencentrum).
Huidige situatie
Zeehonden staan op de rode lijst met de mens als belangrijkste veroorzaker van bedreigingen (Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, Zoogdiervereniging). De bedreigingen zijn verstrikkingen en verstikkingen van micro/macro plastics. Zeehonden raken gewond en kunnen eraan overlijden (Animals Today, 2022/08, Pieterburen Zeehondencentrum). Plastic afval komt terecht in de zee via verschillende omwegen zoals de wind, riolen, grachten of rivieren (Jambeck et al, 2015).
Gewenste situatie
De zeehond ervaart een leefomgeving zonder plastic waardoor de populatie zal toenemen en de zeehond van de rode lijst af kan.
Doel
Basisschoolkinderen kunnen zich inleven in de situatie van de zeehond en weten hoe ze juist moeten handelen.
Ontwerprichtlijnen
Plastic afval
“Het concept moet laten zien wat het effect van plastic afval op het ecosysteem van de zeehond is.”
Milieuvriendelijk
“Het concept moet laten zien wat het effect van milieuvriendelijk gedrag op de zeehond is.”
Emotie
“Het concept moet de juiste emoties overbrengen zodat de juiste boodschap wordt overgedragen aan de gebruiker.”
Leeftijdsadvies
“Het concept moet voldoen aan leeftijdsadvies 6.”
Sea life
“Het concept moet aansluiten bij de visie en stijl van Sealife.”
Gekozen concept
Finn en de zeehond
Finn en de zeehond is een interactieve animatiefilm die te zien is in Sealife. Door een meeslepend verhaal te tonen over Finn die een zeehond redt en bevriend raakt, creëren we empathie en bewustzijn bij basisschool kinderen om goed om te gaan met het milieu en plastic afval.
Storytelling
- Als iemand je een een verhaal vertelt over een emotionele gebeurtenis neem je fysiek deze ervaring over. De gebieden in de hersenen die actief zijn bij de verteller zijn ook actief bij de luisteraar (SWOCC, 2023).
- Verhalen zijn beter te onthouden dan feiten (Couwenberg., R., 2020).
Spel element
- Het interactieve element zorgt dat het kind de juiste handeling zelf verricht. Hierdoor is het handelingsperspectief duidelijk.
- Door afwisselende gameplay en cut scenes blijft de gebruiker aangehaakt dan wanneer het alleen een film zou zijn.
Aanbevelingen
VR experience
Het concept is uit te breiden naar een VR-experience waarbij het inlevingsvermogen wordt versterkt.
Usability test
Het spel element is niet getest binnen dit project. De aanbeveling is om het complete concept bij de basisschoolkinderen te testen. Hierbij ligt de focus op de gebruiksvriendelijkheid van de game.
Context variabel
Het concept is niet locatie gebonden. Het zou in een andere context gebruikt kunnen worden waarbij de speler 1 keer het spel doorloopt. Echter is VR wel locatie gebonden.