Rene Slootweg

Introductie
Docent bij instituut Communicatie, Media en Informatietechnologie.

Al 18 jaar actief bij de Hogeschool Rotterdam, in diverse rollen, met nog steeds volop energie en enthousiasme.

Tegenwoordig actief als docent bij de opleiding Creative Media and Game Technologies, en als hoofddocent betrokken bij Onderwijs innovatie bij de verschillende opleidingen van CMI.

Tweedaagse terugblik

Twee dagen intensief met elkaar werken aan een programma voor het komende jaar is fijn. Volledige focus op de leergang en even geen oog en aandacht voor de dagelijkse beslommeringen. De opbrengst is achteraf gezien iets te veel ‘uitgekouwd’ in verschillende dagen met eigen thema’s. Daarmee lijkt de dynamiek van het leren enigszins beperkt te worden. Hopelijk lukt het om kritisch te blijven onderweg en bij te stellen waar nodig.

Ik kijk uit naar de eerste sessie waar Veiligheid, contact en verbinding het centrale thema zijn. Benieuwd hoe dit gaat uitpakken en waar we mee verder kunnen.

Eerste sessie: Veiligheid, Contact, Verbinding

Samen met Kitt en Marchien het voorwerk voor deze dag mogen doen. Ik was blij met de deskundige inbreng van zowel Kitt als Marchien. Mijn bijdrage bleef beperkt tot praktisch ondersteuner.

Tijdens de dag ook beter kennis gemaakt met mijn buddy, Lara Schot. Een prettig gesprek in de Machinist heeft ons meer inzicht gegeven in ons eigen werk en de eigen uitdagingen in de klas. We spreken af tussen sessies door elkaar in ieder geval te zien en bij te praten.

De opbrengst van deze dag voor mijzelf zat in een moment van herkenning als het over waarden en normen gaat. Onze opleiding heeft een intensief ontwerptraject achter de rug (enkele jaren geleden) waarbij visie en uitgangspunten van ons nieuwe onderwijs zijn scherp gesteld. Door de komst van veel nieuwe collega’s kom ik er achter dat we meer aandacht moeten besteden bij het ‘waarom’ van ons onderwijsconcept, zeker bij de nieuwe collega’s. Een van de uitgangspunten is studenten eerder en meer uitdagen om vanuit zelfsturing hun opleiding vorm te geven. Daar hoort een pro-actieve coachende rol bij, en minder de sturende rol van de docent. Ga ik in periode 2 actief mee aan de slag met de coaches van jaar 1 !