Onderzoek – Hudson’s Bay ‘Stijleguide’

Wat was mijn onderzoek?

Ik deed onderzoek naar de app van Hudson’s Bay webshop app. Uit onderzoek bleek dat Hudson’s Bay geen webshop app heeft. Hudson’s Bay heeft alleen een app, waar zij jou op de hoogte houden voor bepaalde acties en weetjes. De huidige app is vooral persoonsgericht. Als je eenmaal heb aangegeven want jij interessant vindt, zoals qua kleding of merken dan ontvang je persoonlijke berichtjes, als iets bijv. in de uitverkoop is of juist de nieuwe collectie binnen is.

Daarnaast kan je ook punten sparen, deze punten spaar je door bepaalde acties uit te voeren, zoals je profiel personaliseren, je inschrijven voor iets of door een aankopen te doen via de website. De punten die je hebt gespaard komen op je ‘Club member card’ te staan. Deze persoonlijk card wordt automatisch voor je aangemaakt, wanneer je voor het eerst een account aanmaakt.

De punten kan je in de fysieke winkel of via de website verzilveren.

Nadat ik hier onderzoek naar had gedaan, zag ik een grote kans om het concept verder te ontwikkelen. We willen de kans nemen om een app te bouwen, waar je de onlineshoppen via de app kan doen. En het concept van ‘stijlguide’ meeneemt in de app, waardoor je de personalisatie van de huidige app door verwerkt in een nieuw jasje.

Hoe heb ik dat gedaan?

Op basis van de probleemstelling (zie interview) heb ik een scenario geschreven. De schetsen die ik voor de webshopapp heb gemaakt is op de scenario gebaseerd.

De hoofdprobleem heb ik kunnen formuleren, nadat ik een paar mensen die bij de Hudson’s Bay shoppen heb geïnterviewd.

De doelgroep was tussen de 18 en 35 jaar, die daar met regelmaat shoppen.

Resultaat van het onderzoek?

De volgende aspecten kwamen voort tijdens het interview (zie interview):

  • De huidige app wordt niet zo vaak gebruikt door de jongeren maar wel door de ouderen
  • De jongeren zouden het voordeliger vinden als er een webshop op de app zou bestaan, dan de ouderen.
  • De ouderen vinden het lastiger om inspiratie te op te doen
  • De jongeren zouden het wel leuk vinden om gebruik te maken van een stijlguide, maar het is niet zo dat ze het altijd gebruiken
  • Bij de ouderen en de jongeren ligt de stijlguide idee wel lekker

Toekomstige ontwikkeling?

Door gebruik te maken van artificiële intelligentie (AI) kunnen we doorspelen op de personalisatie van gebruiker. Door gebruik te maken van AI, kan het apparaat reageren op data en impulsen, en op basis daarvan zelfstandige beslissingen nemen. Op een gegeven moment krijg je dat het apparaat zelfstandig leert en beslissingen neemt.

Doordat het apparaat algoritmes en patronen herkent wanneer de gebruiker aan het shoppen (surfen) is op het internet of via een ander webshop app, leert het apparaat wat de gebruiker wel of juist niet leuk vindt en waar de gebruiker geïnteresseerd in is. Door te leren van hun eigen ‘fouten’, leveren ze een beter resultaat.

Hoe gaat het te werk?

Tijdens het eerste gebruik van de webshop via de app, als de gebruiker een account aanmaakt. Moet de gebruiker een aantal vragen beantwoorden/afvinken. Korte vragen zoals, ‘ welke maat je hebt’, ‘welke schoenmaat je hebt’, ‘favoriete merken (afvinken)’, ‘favoriete kleding (afvinken)’ etc. Als dat eenmaal is gedaan, wordt de stijlguide op de interesse van de gebruiker aangepast (sommige vragen kan de gebruiker later nog aanpassen of bijwerken).

Als de gebruiker bijv. shopt voor een blouse, ontstaat een stijlguide die gebaseerd is op de blouse. De gebruiker ziet dan een aantal modellen met de zelfde maat als de gebruiker. De modellen dragen het product met andere kleding producten. Bijv. één model die draagt dat bloesje met een denim broek, de ander met een korte rok, de ander met een lange rok etc.

De stijlguide is gepersonaliseerd, doordat de gebruiker in het begin aangeeft wat zijn of haar interesse zijn. Als de gebruiker aangeeft dat zij nooit rokken draagt, krijgt de gebruiker in de stlijleguide nooit een model te zien die een outfit aanheeft met een rok aan.

Door de persoonlijke stijlguide wordt de gebruiker onbewust gestimuleerd om meer kledingstukken te kopen. Hudson’s Bay blij, gebruiker blij!

Aftersale

De gebruiker wordt niet vergeten, want de gebruiker heeft namelijk een ‘persoonlijke stylist’. De ‘persoonlijke stylist’ weet en onthoudt wat de laatste aankopen zijn geweest van de gebruiker. Mocht er een bijv. nieuwe kleding in de sale zijn gekomen of nieuwe items die binnen de interesse valt bij de gebruiker, stuurt de ‘persoonlijke styliste’ een bericht. In dat bericht bevat er een nieuwe stijlguide met bijv. de blouse die de gebruiker heeft gekocht met de kleding die in de sale zijn. Of bijv. compleet hele nieuwe outfits.

 

Categories: Ashley

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *