Verbeelden

Week 6: Realiseren

We hebben ons spel laten spelen door een ander team. Hieruit bleek dat er nog wat verbeter puntjes waren. Deze hebben wij verduidelijkt door de spelregels duidelijk op te stellen en concrete regels en uitleg te verbinden aan het spel. Ook gaan we nog een kort introductie filmpje maken over hoe het spel in zijn werk gaat en wordt natuurlijk de app volledig uitgelegd.

Schermafbeelding 2015-10-08 om 12.12.52

 

 

Spelregels

HET SPEL: Het spel wordt gespeeld in de Van Nelle fabriek te Rotterdam. In de fabriek zijn diverse QR-codes opgehangen met de categorieën : winkels, sport, cultuur, uitgaan, studie en OV. Benodigdheden voor het spel zijn een smartphone met onze app erop, per team 1 tablet en 3 GoPro’s.

VOORBEREIDING: Instaleer onze app op je telefoon. Maak vanuit je klas 4 teams van 6-8 personen. Trek per team het shirt aan met je team kleur en loop naar de aangegeven basis van je team.

BEGIN VAN HET SPEL: Ieder team start met de quiz, beginnend met makkelijke vragen. Als er een team een vraag goed beantwoord heeft, mogen ze iemand uit hun basis sturen om op zoek te gaan naar QR-codes in de fabriek.  De quiz stopt nu ook.

DE RUNNERS: De runner die op pad is gestuurd, gaat op zoek naar QR-codes om te scannen. Als er een QR-code wordt gevonden, kan deze gescand worden d.m.v van de app. Wanneer deze QR- code gescand is, komt de vraag aan bij het deel van de team wat nog in de basis is. Als deze vraag goed beantwoord is, krijg je punten voor die categorie en mag je er nog een runnen op uit sturen tot een maximum van 3 runners tegelijkertijd.

VRAGEN: Er zijn 3 soorten vragen: makkelijk = 1 punt, gemiddeld = 2 punten, moeilijk = 3 punten.

PUNTEN: Als een runner een paar QR-codes gescand heeft en hiermee punten heeft verdient, moet hij binnen 10 minuten terug zijn in de basis om af te wisselen met een nieuwe runner, anders vervallen de punten. Ook kunnen er punten gestolen worden, wanneer je gefotografeerd wordt door een van de andere teams. Als je onherkenbaar op de foto staat, kost dit je een half punt. Ben je volledig herkenbaar, kost dit je 1 punt.

RANDOM QR’s: We hebben ook random QR-codes op gehangen. Je kan bijvoorbeeld extra punten krijgen, punten verliezen of een hint krijgen over waar er nog meer QR-codes hangen.

DE APP: In de app zitten verschillende functies, SCANNER, CAMERA, WINKELTJE, STATISTIEKEN, TIMER, GOPRO-VIEUW en VRAGEN.

WINKELTJE: In het winkeltje kan je diverse hulpmiddelen kopen, zoals: hints: 1 punt, internet: per 10 minuten 2 punten, meer tijd dan 10 minuten om terug te komen: per 3min 1 punt, meer foto’s mogen maken: 1 punt.

HET EIND: Aan het einde worden alle punten per categorie bekeken, er is dus per categorie een winnaar en een prijs. De diverse prijzen, zijn afgestemd op de categorie.

 

Spel Q1O testfase definitief

 

We hebben een andere groep ons spel laten testen (fictief). We legden aan de andere groep de regels uit en zij probeerden zich in te beelden hoe ze het spel zouden spelen met deze regels. We hebben onderzoek gedaan door onszelf  de onderstaande vragen te stellen.

image4

image5

Spelregels

Wat is het doel van het spel?

Het doel is zo veel mogelijk punten verzamelen door middel van het scannen van QR codes en daarbij vragen door te sturen naar de groep.  De winnaar krijgt ween beloning gerelateerd aan het studentenleven in Rotterdam.

Wie is de doelgroep en komt dit tot uitdrukking?

De doelgroep zijn 1e jaars CMD studenten aan de Hogeschool Rotterdam. We hebben de kleuren van Rotterdam in onze huisstijl verwerkt en symbolen met betrekking tot de verschillende opties in de app (bv. Boodschappentas bij de shop). De wireframes hebben een speel uiterlijk met duidelijk zichtbare kleuren van Rotterdam.

Begrijpen de spelers de spelregels tijdens het spelen direct?

We hadden de spelregels stapsgewijs uitgelegd aan de testgroep, alleen kwamen we er al snel achter dat het teveel regels zijn voor een simpel spel. Daarom we hebben de regels simpeler gemaakt en op een logische volgorde gezet. Toen ze alles begrepen, liep het spel ook goed door en ze vonden het leuk om te doen.

Is het lezen van de spelregels motiverend?

We zijn erachter gekomen dat dit niet het geval was. De spelregels brachten verwarring op, dus we hebben dit aangepast in ons ontwerpproces.

Wat is het thema van het spel?

Het thema is hotspots student life in Rotterdam. De vragen zijn gebaseerd op vragen over het studentenleven en de onderwerpen/QR spots zijn onderwerpen van het dagelijkse studenten leven, zoals boodschappen doen en uitgaan, maar ook naar school gaan.

Hoe zouden we de gebruiksaanwijzing kunnen verbeteren?

Door een aantal extra opties weg te halen zoals bonus vragen en stapsgewijs een duidelijke uitleg over het spel krijgen, zouden we de gebruiksaanwijzing kunnen verbeteren, mede door het gebruik van metaforen en simpele slogans om het spel te ondersteunen.

 

Spel

Verloop in het kort

Het verloop is 4 groepen die zoveel mogelijk QR-codes scannen en vragen goed beantwoorden in anderhalf uur in de Van Nelle fabriek. 1 van de groep gaat QR codes zoeken en scannen. Eenmaal gescand, wordt een vraag naar de groep gestuurd via een app. Zij hebben 10 minuten om deze vraag te beantwoorden. De groepen kunnen internet of een tip kopen met de behaalde punten.

Hoe is de flow van het spel

  • Duur: 1,5 uur
  • Aantal groepen: 2 tegen elkaar
  • Groepsgrootte: 6-8 studenten
  • 1 gaat QR codes scannen, komt terug met 1 vraag en de ander van het team gaat door naar opzoek naar de volgende QR code.
  • 1 punt voor een makkelijke vraag (QR code scannen)
  • 2 punten voor een middel-moeilijke vraag
  • 3 punten voor een moeilijke vraag

Hebben de spelers plezier

Wij denken dat de spelers wel plezier hadden. We zagen dat er, toen ze eenmaal het spel begrepen, een positieve sfeer was. Ze vonden het leuk dat we 3 verschillende vragen hadden qua moeilijkheid per QR-code en dat iedereen van de groep uiteindelijk door de van Nelle fabriek heeft gezocht naar QR-codes als runner.

Gedragsverandering tijdens het spel

Op het moment dat ze internet of een tip moesten gaan kopen, werd het lastig om een keuze te maken tussen het ene of het andere.

Magic Circle

D magic circle is  de Van Nelle fabriek met een duidelijke eerste QR-code vraag en statistieken per categorie in de app om te zien welke codes je nog moet scannen. Je kan winnen d.m.v. een punten systeem per vraag.

Meaningfull play

Studenten maken kennis met  Rotterdam en het studentenleven in Rotterdam. Het spel geeft tips, weetjes en kennis om het studentenleven makkelijker door te komen.

Verbeteringen/aanbevelingen

  • We hebben de regels simpeler gemaakt en duidelijk op een logischere volgorde gezet. Toen ze alles begrepen, liep het spel ook goed door en vonden ze het leuk om te doen.
  • Het internet duurder maken dan de tips die je kunt vragen. Duur internet: 10 min.
  • Verder: regels te ingewikkeld, Meerkeuze vragen toepassen en bij één punt behaald mag de andere weg van de groep (QR code zoeken).

 

Opdrachtgever

Verbindt het spel iets dat typerend is voor Rotterdam

We hebben een aantal vragen over hotspots zoals de Euromast en Erasmus brug. Naast deze meer toeristische weetjes, hebben we ook simpele categorieën zoals uitgaan er in verwerkt, zodat het spel ook meer voor studenten gemaakt is, onze doelgroep. Verder hebben we de kleuren van Rotterdam duidelijk terug laten komen in het spel en onze huisstijl (app, spelregels).

Op welke manier versterkt het spel de onderlinge band

Studenten leren elkaar kennen door samen te werken en vragen als groep te beantwoorden. Verder komen studenten elkaar tegen in de fabriek en kunnen elkaar fotograferen om punten bij het andere team eraf te halen. Verder leert iedereen Rotterdam kennen dus dat maakt de samenhang met studenten en studeren groter.

Welke interactieve media wordt gebruikt

  • Onze app om: de QR-codes te scannen, een vraag te krijgen, deze door te sturen naar de groep waardoor de groep een notificatie krijgt in de app en ze deze moeten beantwoorden met de optie: wilt u een tip of gebruikt maken van internet? Wat je kan kopen met je behaalde punten.
  • Live QR-codes scannen
  • Foto’s maken van  de tegenstander
  • Notificatie geluiden
  • Mobiel/tablet
  • Statistieken van de behaalde punten per team.

Succes factoren van dit spel

  • Uitdagend (race tegen de klok en een ander team)
  • Gebruik interactieve media zoals QR-code en een app
  • Samenwerken is een groot onderdeel van het spel
  • Leuke taakverdeling en opties bij de vragen
  • Foto’s maken van tegenstanders om punten te laten aftrekken van hun categorieën
  • Iconisch gebouw:  Van Nelle fabriek (architectuur).

Overige tips

  • Iconen van app moeten zijn duidelijk
  • Puntentelling bij begin als je dan een vraag fout hebt, hoe kun je bij de volgende vraag gebruik maken van internet of een tip?
  • Maak een filmpje met instructies en visueel beeld van hoe het spel gespeeld moet worden
  • Internet duurder maken dan de tips (puntenaftrek)
  • Verwarring met vragen (welke vraag krijg je als eerst, de makkelijke of de moeilijke?).

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *