Deskresearch, verkenning onderwerp

Deskresearch, verkenning onderwerp

Na de eerste les hebben we als team afgesproken om het onderwerp in te duiken. Hiervoor heb ik vooral deskresearch gedaan. Ik wil graag meer te weten komen over het onderwerp, wat open badges zijn en of mensen al eerder met dit onderwerp aan de slag zijn gegaan. Ik wil door middel van het onderwerp verkennen een goede start maken en vragen hebben klaarliggen om aan de opdrachtgever te kunnen stellen.

 

Samenvatting van het deskresearch: 

Open badges is een manier om je skill te representeren die jij heb behaalt. Wanneer jij als ‘learner’ iets heb geleerd’ krijg je een open badge. Deze open badge komt terecht in een rugzak, waar je al je badges opslaat. Deze rugzak wordt ook een open badge infrastructuur genoemd. De open badge zet vraagtekens bij de huidge manier van leren. Zo heeft Erik Duval, docent op de Katholieke Universiteit van Leuven examens en toetsen afgeschaft als gevolg van het inzetten van open badges. 

 

 

Deskresearch:

Open badges – TedTalk

Zo wat is eigenlijk een digitale badge? Dat was mijn eerste vraag. In de TedTalk van Joyce Seitzinger wordt het allemaal uitgelegd. Een digitale badge is een badge dat jouw skill representeert en laat zien wat je geleerd hebt. In een open badge infrastructuur moet het mogelijk zijn dat de badges tegen elkaar praten.

Een badge zelf is een png file. Hierin is metadata gecodeerd in een Json file. Dit wordt ook wel badge baking genoemd.

Wanneer je als learner een badge behaalt moet je deze ergens laten. Hiervoor is een Open Badgei nfrastructuur nodig. Het is net een rugzak waar je je badges in kan stoppen. Een voorbeeld hiervan is Mozilla.

Joyce Seitzinger vertelt dat to nu toe badges er prive waren. Alleen jij en de badge issuer wisten welke badges jij behaalt heb. Wat als je het wil laten zien aan de wereld? Dan zou je ze in de toekomst misschien op Facebook of LinkdIn kunnen zetten.

Open badges zet vraagtekens aan de status quo van de huidige manier van leren.

 

Open badges als vervanging van school

Van Lieshout (2013) vertelt in een artikel dat open badges de toekomst zal zijn. Er zullen geen examens of toetsen meer bestaan. Zowel hard skills, waar het schoolsysteem nu vooral op gebasseerd wordt, als softskills , die je leert buiten school zullen hierdoor erkent worden. Zij vertelt dat in 2013 er al ongeveer 600 bedrijven bezig waren met het ontwikkelen/uitdelen van open badges, waaronder NASA en Disney.

 

 In deze afbeelding wordt uitgelegd hoe het open badge systeem werkt.

 

Erik Duval, docent op de Katholieke Universiteit van Leuven, gebruikt open badges (Sacan, 2013). Hij vertelt dat de open badges studenten motiveert om aan de slag te gaan. Als gevolg van het inzetten van Open Badges heeft hij meeste examens en toetsen afgeschaft. Door de open badges kunnen studenten mini-diplomaatjes verwerven. Duval vertelde ook dat er een groot nadeel is aan de open badges. Studenten wachten namelijk af op instructies. “U moet nu dit doen, u moet dit doen.” In het bedrijfsleven zal dat in het nadeel werken van studenten, aangezien zij dan zelf keuzes en inititatieven moeten tonen.

 

Bronnen:

  • Sacan, E. (2013, 4 juni). Social media in het onderwijs. Geraadpleegd op 17 februari 2018, van https://www.marketingfacts.nl/berichten/social-media-in-het-onderwijs-de-voordelen-van-learning-analytics/
  • TED. (2013, 10 juni). Open badges | Joyce Seitzinger | TEDxRosalindParkED [Video]. Geraadpleegd op 10 februari 2018, van https://www.youtube.com/watch?v=DiTHIuqA0cc
  • Van Lieshout, A. (2013, 10 juli). Open badges, een alternatief voor toetsen? Geraadpleegd op 17 februari 2018, van https://www.tumult.nl/open-badges-een-alternatief-voor-toetsen-en-examens/

 

 

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *