Concept 1 – Vraagstukken

Concept 1 – Vraagstukken

In dit bericht is het concept Vraagstukken uitgelegd door middel van een korte bescshrijving, wie de doelgroep is en stakeholders, wat de toegevoegde waarde is van de doelgroep en de doelen die we met dit concept willen bereiken.

 

Concept 1: Vraagstukken oplossen

 

Vanuit externe projecten worden vraagstukken gegeven aan het stadslab. Deze vraagstukken worden gebruikt door studenten, afgestudeerden en andere mensen om op te lossen. Voor deze vraagstukken zijn basisvaardigheden nodig die te behalen zijn in het stadslab.

 

Doelgroep:

Studenten,

Afgestudeerden

Werkzoekenden

 

Stakeholders:

Gemeentes (zoals Gemeente Rotterdam)

Bedrijven

Organisaties

Scholen

 

Doel:

Het doel van het concept is om de samenwerking tussen de stad Rotterdam en de bewoners dichter bij elkaar te brengen door middel van de stadslabben. Bedrijven, Organisaties en gemeentes kunnen gebruik maken van de innovatie ideeën van studenten.

Door middel van open badges kunnen studenten zich kwalificeren om aan vraagstukken te werken. De stakeholders kunnen aangeven welke open badges volgens hun er nodig zijn om de vraagstukken op te lossen. Wanneer de doelgroep deze badges bezit kunnen zij aan de slag. De vraagstukken zullen doelen op creatieve oplossingen. Hierdoor kunnen zowel soft skills als hard skills bemachtigd worden tijdens de projecten.

 

Details:

De vraagstukken moeten voldoen aan eisen. Welke eisen dit zijn moeten verder onderzocht worden.

 

 

Mulders (2012) vertelt in de publicatie Co-makership. Duurzame vormen van samenwerking onderwijs-bedrijfsleven dat bedrijven en scholen elkaar nodig hebben om een meer relevante onderwijskwaliteit neer te zetten. Door open badges te gebruiken in de stadslabben en de vraagstukken die bedrijven zelf tegenkomen wordt het gemakkelijker om dit voor elkaar te krijgen.

http://ecbo.nl/portfolio-items/co-makership-duurzame-vormen-van-samenwerking-onderwijs-bedrijfsleven/

RDM en Maatschappelijke Innovatie (EMI) zijn de Centres of Expertise van Hogeschool Rotterdam waarin we onderzoek, praktijk en onderwijs met elkaar verbinden. Vanuit deze Centres of Expertise gaan we bijdragen aan de resilience strategie van gemeente Rotterdam (Hogeschool Rotterdam, 2017). Er is al een samenwerking tussen gemeente Rotterdam die met studenten aan Rotterdam wilt werken om Rotterdam klaar te stomen voor de toekomst.

Maar waarom stoppen bij studenten. Er lopen ook afgestuuderen rond in Rotterdam, burgers die graag aan de slag gaan om Rotterdam vooruit te helpen. Door het stadslab erbij te betrekken werken we samen aan een betere stad.

 

Hoe profiteert de doelgroep hiervan?

Het meewerken aan projecten laat burgers voelen dat ze echt invloed hebben op de stad (weet niet of dit waar is maar wel waard om te onderzoeken, misschien meer invloed dan alleen stemmen). Het motiveert de doelgroep om aan de slag te gaan. Door vraagstukken op te lossen en misschien daar een beloning tegenover krijgen (zoals een geldprijs, nieuwe contacten).

Daarnaast helpt het studenten klaar te stomen voor hun carrière. De doelgroep kan meer credits opbouwen niet alleen met open badges, maar ook met steun vanuit bedrijven, om zo makkelijker een baan te vinden.

 

Waar moet het concept voor zorgen?

  • Een community / samenwerkingen triggeren
  • Zowel hard skills als soft skills gebruikt kunnen worden
  • Vraagstukken waar burgers door middel van het stadslab aan kunnen werken
  • Open badges

 

CONCEPTPOSTER:


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *