Concept ontwikkelen

Week 4: Concept ontwikkelen

We hebben in week 4 gekeken naar concepten voor het spel. We hebben in totaal 3 iteraties gemaakt van het spel met steeds een verandering in het verloop van het spel. Tijdens deze brainstorm sessies hebben we verschillende ideeën gegenereerd (zie onderstaand) en vanuit daar een (mogelijk) spel bedacht.

20150915_134702

20150915_134734

Spel 2.0

Door de van Nelle fabriek liggen diverse hotspots.

2 teams , 2uur (1e uur onderzoeksfase met laptop. Vergaar zo veel mogelijk informatie over bekende gebouwen in Rotterdam).

(2e uur capture the hotspots, verzamel zo veel mogelijk foto’s van de diverse hotspots uit

Rotterdam en breng deze naar jouw basis terug. Ze kunnen ook weer uit je basis gestolen worden).

Punten:

– Per neutrale foto 1punt

– Vijandige foto 2 punten

– Word er 1 gestolen verlies je 2 punten

Je kan je punten gebruiken om diverse camera beelden te checken in de fabriek zodat je het andere team in de gaten kan houden. Of bijvoorbeeld om 2 keer getikt te moeten worden ipv 1. Als je getikt bent moet je blijven staan totdat een van jouw team mates je weer tikt. Als je een foto vast hebt als je word getikt is deze automatisch voor de tegenpartij. Aan het einde van het tweede uur kan er niks meer worden gestolen. Daarna krijg je vragen / opdrachten die gerelateerd zijn aan de hotspots in jouw basis. Per goed antwoord krijg je 2 punten per fout antwoord verlies je er 1. Het team met de meeste punten wint.

Opmerkingen:

• informatie vergaren misschien anders

• moeilijkere versie van capture the flag

capture-the-flag-2

 

Spel 2.1

Opmerkingen:

• informatie vergaren misschien anders

• moeilijkere versie van capture the flag

Ideeën:

• Hotspots zijn ‘vlaggen’, kan je verdienen met een quiz (app)

• Sommige hotspots meer punten waard dan anderen

• Kunnen neppe hotspots tussen zitten

• Enveloppen kiezen, niet weten wat erin zit (qr codes en ja of nee klikken)

• Bijv. 3 hotspots inleveren of zo

• Zenders om te zien waar iedereen is, alleen voor de mensen die niet in het gebouw

• Teams van 8 mensen

• Opgedeeld in dagdelen

• QR-codes die staan voor een hotspot zijn

Beginnen met quiz, per aantal goed beantwoorde vragen mag je 1 iemand op pad sturen (max. 3) en je krijgt coordinaten van de locatie van een hotspot. De mensen die nog in het ‘honk’ zitten, moeten dmv de app waarop je kan zien waar je teamgenoot in het gebouw is, degene naar de goede locatie sturen. De op pad gestuurde mensen zoeken de hotspots in de fabriek, deze zijn aangegeven met QR-codes. als je deze scant, krijg je een foto van de hotspot te zien. Hier kan je kiezen of je deze hotspot wilt hebben of niet, want er kunnen ook foute Rotterdamse hotspots tussen zitten, zoals de Amsterdam arena. (hiervoor krijg je puntenaftrek als je op ‘ja’ klikt.) In het gebouw zijn ook een soort van speciale ‘kans kaart’ QR-codes opgehangen, je mag deze scannen en het risico lopen om óf extra punten te krijgen of een ander voordeel, of iets wat in je nadeel werkt, zoals een renner inleveren, een hotspot of punten inleveren, etc. te krijgen.

 

 

Spel 2.2

Ideeën:

• QR-codes staan voor hotspots, je kan punten verdienen door de QR-codes te scannen

• 3 vragen per hotspot, vragen steeds moeilijker, meer punten voor een moeilijkere

• go pro om te zien waar je teamgenoten zijn

• Teams van 8 mensen

• Opgedeeld in dagdelen

• QR-codes die staan voor een hotspot

• foto maken van persoon, persoon is ‘af’ en er komt puntenaftrek voor dat team

• per categorie winnaar

• punten aftrek van de hoogste categorie aan het einde verschillende categorieën thema hotspot student ov, sport, (goedkope) supermarkten, architectuur, leuke tentjes, uitgaansleven, recreatie, kleding, cultuur, bijbaan, cultuur, dagje uit vraag

Algemeen

De studenten beginnen in groepen van 8 met een quiz, per goed beantwoorde vragen mag je 1 iemand op pad sturen (max. 3 personen tegelijk) en je krijgt de verdieping of een hint over van de locatie van een hotspot. De mensen die nog in het ‘honk’ zitten, kunnen dmv de app waarop je kan zien waar je teamgenoot is op een go pro die ze dragen, weten waar de ‘renner’ is. De op pad gestuurde mensen zoeken de hotspots in de fabriek, deze zijn aangegeven met QR-codes. als je deze scant, krijg je te zien welke categorie deze hotspot is.

Kans QR-codes op eigen risico In het gebouw zijn ook een soort van speciale ‘kans kaart’ QR-codes opgehangen, je mag deze scannen en het risico lopen dat het goed uitvalt of slecht, ook kan je opdrachten krijgen, als je deze goed uitvoert, krijg je extra punten.

Uiteindelijk zijn we tot een concept spel uitgekomen en tevens onze laatste iteratie.

download

Proces:

We hebben twee brainstormsessies gehad en zo veel mogelijk ideeën gegenereerd. Daaruit zijn we gaan kijken wat we nou kunnen gebruiken voor een spel en zijn uiteindelijk tot de bovenstaande spellen gekomen. Iedereen had inbreng tijdens de sessies en voldoende ideeën bedacht. We hadden wel moeite met het koppelen van het thema aan het spel. Waarna we bedachten dat we ons thema specifieker moeten maken (hotspots naar hotspots for students).

Het spel sluit aan op de doelgroep omdat we hotspots hebben gekozen voor het leven van een student. een student moet eten bij de supermarkt halen, hij wil uitgaan, hij wil weten waar de stations zijn en waar hij lekker kan eten. Dit is specifiek vanuit de doelgroep gekeken en hieruit hebben we ons spel verder ontwikkeld. Het is herkenbaar en komt terug in het echte leven, wat de circle compleet maakt.

De opdrachtgever vind het denk ik een goed spel omdat het voor de studenten gemaakt is in het normale leven. ze komen snel achter de chaos wat een nieuwe stad en studie met zich meebrengt. Het gaat ook over Rotterdam vanwege het cultuur aspect en de Van Nelle fabriek is een iconisch architectuur.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *