Wil jij je fascinatie omzetten in creatieve en innovatieve oplossingen?

Competentie 4. Interactief leervermogen
De zelfsturende student

Competentie
Om sturing te kunnen geven aan je blijvende ontwikkeling als professional onderschrijf je de noodzaak van een leven lang leren en werk je gericht aan de verwerving van die leervaardigheden die je hiertoe in staat stellen.

Contextbeschrijving
De beroepssituatie kenmerkt zich door snelle veranderingen. Hierdoor worden veranderende eisen aan je gesteld. Je loopt de kans om de actualiteit niet bij te kunnen houden. Ook opleidingen kampen met dit probleem. Ondanks het feit dat deze hun uiterste best zullen doen om jouw beroepsopleiding zo actueel mogelijk te laten zijn, zal ultieme actualiteit binnen je opleiding niet gerealiseerd kunnen worden. Daarom moet je zelf voorbereid zijn op het kunnen functioneren binnen beroepssituaties die aan veranderingen onderhevig zijn. Van jou wordt niet alleen verwacht dat je problemen kunt oplossen waarop je binnen je opleiding al bent voorbereid en waarbij je over voldoende kennis beschikt om oplossingen ook daadwerkelijk te kunnen realiseren. Het kunnen ook problemen zijn die nieuw voor je zijn, problemen die niet opgelost kunnen worden met bestaande kennis. Het kan dus gaan om nieuwe problemen, nieuwe kennis, kennis die nog ontwikkeld moet worden en nieuwe contexten waarin bestaande kennis op een andere manier moet worden ingezet.

Ook kom je binnen samenwerkingscontexten steeds meer in aanraking met andere disciplines
Je zult in zo`n leer- en werksetting worden uitgedaagd om samen met en van elkaar actief, doel- en resultaatgericht te leren. Omdat je als lid van een dergelijk innovatief traject samen werkt aan oplossingen ontstaat jouw leerwens vaak vanuit een “interne drive”. Je loopt tegen problemen aan die jij zelf graag zou willen oplossen. Je bent het dan zelf die het echt belangrijk vindt om “iets” te willen leren of juist af te willen leren.

De complexiteit waarmee je geconfronteerd kunt worden schrikt je niet af. Je ziet en neemt de uitdaging aan. Je zet vastberaden je tanden in de klus. Je bent je bewust van het feit dat je regelmatig je hoofd zult stoten, dat je weg met vallen en opstaan gepaard zal kunnen gaan. Maar al snel kom je tot de ontdekking dat je meer leert dan je ooit voor mogelijk hield. Dat wat aanvankelijk een niet overzichtelijke kluwen leek, heb je kunnen ontwarren. Je kunt het vraagstuk steeds beter overzien.

Bij het leren van en met elkaar gaat het om:
• het tonen van zelfsturend leervermogen
• de bereidheid en de wil om binnen verschillende en uitdagende settingen te leren
• het vermogen om te reflecteren op de effectiviteit van leerdoel, leerwijze en leerresultaat
..zodat je in staat bent om zelf vorm en inhoud te geven aan de blijvende ontwikkeling van jouw leervermogen

Gedragselementen
Het tonen van zelfsturend leervermogen
• Je stuurt je eigen leerproces

De bereidheid en de wil om binnen verschillende en uitdagende settingen te leren
• Je vraagt zelf om feedback op je eigen handelen en past verbetertips direct en effectief toe
• Je stelt persoonlijke waarden en normen ter discussie indien nodig
• Je bent bereid tot afleren
• Je bent bereid om met en van elkaar te leren
• Je geeft verouderde kennis op indien daar goede argumenten toe zijn
• Je durft persoonlijke grenzen te verleggen

Het vermogen om te reflecteren op de effectiviteit van leerdoel, leerwijze en leerresultaat
• Je toont metacognitief vermogen. Je kunt abstraheren
• Je hebt zicht op je sterke en zwakke punten
• Je toont analytisch vermogen

Creating 010 © 2014. Alle rechten voorbehouden.