Wil jij je fascinatie omzetten in creatieve en innovatieve oplossingen?

Competentie 5. Kenniscreatie
De Kennisproducent: kenniscreatie

Competentie
Om je eigen kennis blijvend te ontwikkelen en op niveau te houden, leer je niet alleen binnen formele contexten (zoals leren op school), maar ontwikkel je je eigen kennis ook verder door te leren op de werkplek.

Contextbeschrijving
Het gegeven dat kennisontwikkeling steeds sneller plaats vindt, als gevolg van het feit dat steeds meer informatie beschikbaar komt dankzij nieuwe technologieën, maakt dat kennis snel en op afroep beschikbaar is en nieuwe kennis even zo snel kan worden verspreid. Het weten van feiten en het kunnen toepassen van deze kennis volstaat dan niet langer. De kennis die je juist binnen een innovatieve setting nodig hebt wordt ook wel brede kennis genoemd. Deze aanvullende kennisontwikkeling richt zich op kennis van oorzaken van allerlei verschijnselen, van de wijze waarop “iets” werkt, het begrijpen van principes en processen (weten wie ideeën of specifieke kennis kan leveren). Dit is vooral belangrijk omdat kennis (vooral over concrete bevindingen en toepassingen) kan verouderen, terwijl kennis van principes (die hieraan ten grondslag liggen) minder snel veroudert.

Van jou wordt verwacht dat je een zgn. “wat als…” leerhouding ontwikkelt. Dit houdt in dat je kritische vragen kunt en durft te stellen over oorzaak en gevolg. Op deze wijze leer je niet alleen om samenhang te ontdekken over wat zich in de beroepspraktijk voltrekt. Je benadert de vraagstukken waarmee je wordt geconfronteerd vanuit een kritische ontdekkende, lerende houding. Je wilt proberen om deze oorzaak / gevolg relaties te ontdekken. Je bent een kritisch gebruiker van kennis. Je probeert vooral om de waarde van de theorie te toetsen aan de bruikbaarheid er van voor de oplossing van de vraagstukken waarvoor jij wordt geplaatst in de beroepspraktijk. Je volgt bepaalde opvattingen niet klakkeloos op. Je onderzoekt, samen met en in dialoog met andere professionals of en zo ja hoe iets werkt als dit daadwerkelijk wordt toegepast in de praktijk. Zo leer je om je eigen kennis en ervaring en die van anderen te verbinden en te onderzoeken op werkzaamheid. Zo ontstaat nieuwe kennis die in de beroepspraktijk ook daadwerkelijk wordt toegepast. Je bent daarnaast ook in staat om kritisch te beoordelen wat nu precies de werkzame elementen zijn. Zo ontdek je de waarde van de gekozen aanpak en ontdek je de zogenaamde sturende principes (dat wat de werking bepaalt). Je leert ook om te spelen met je kennis. Je ontdekt dat theorieën en ideeën uit andere vakgebieden ook bruikbaar kunnen zijn of geschikt kunnen worden gemaakt voor een andere context. Ook ontdek je dat de kennis die je voor een ander doel hebt geleerd ook van nut kan zijn in jouw praktijk. Kortom, je ontdekt, experimenteert, je past toe en je toetst de werking en nieuwe kennis ontstaat. Dit wordt officieel producerend leren en verre transfer genoemd.

Je realiseert je dat het belangrijk is om kennis met anderen te delen. Maar je bent je er ook van bewust dat anderen over kennis beschikken waarmee jij je voordeel kunt doen. Daarom zoek je naar manieren om op effectieve en efficiënte wijze kennis en ervaringen bij anderen te zoeken en uit te wisselen. Je hebt ontdekt dat ICT snel en gemakkelijk de deuren naar een rijke kennisomgeving voor je ontsluit. Het wordt voor jou steeds vanzelfsprekender om hiervoor ook sociale media te gebruiken als bron om geïnformeerd te blijven en om nieuw ontwikkelde kennis te delen.

Bij het blijvend werken aan je eigen kennisontwikkeling binnen een innovatieve leerwerkomgeving gaat het om:
• het kunnen ontwikkelen van kennis binnen een toepassingscontext
• het kunnen toepassen van kennis en vaardigheden op verschillende toepassingsniveaus en contexten
• het vermogen om kennis te delen en te ontsluiten
..zodat je een daadwerkelijke bijdrage levert aan kennisontwikkeling.

Gedragselementen
Het kunnen ontwikkelen van kennis binnen een toepassingscontext
• Je verbindt kennis en ervaringen van jezelf en anderen tot nieuwe kennis die in de beroepspraktijk toepasbaar is
• Je motiveert anderen om hun expertise in te brengen en dit met elkaar te combineren
• Je integreert nieuwe kennis in bestaande kennis
• Je zoekt naar verbanden tussen gedeelde kennis en ervaring van teamleden en verbindt waar mogelijk

Het kunnen toepassen van kennis en vaardigheden op verschillende niveau `s en in verschillende contexten
• Je onderkent onderliggende principes (patronen) in gebeurtenissen
• Je zet kennis en vaardigheden binnen verschillende contexten in

Het vermogen om kennis te delen en te ontsluiten
• Je doet actief aan kennisoverdracht door eigen kennis en ervaring te delen met anderen
• Je zoekt actief naar kennis en deelt deze op efficiënte wijze

Creating 010 © 2014. Alle rechten voorbehouden.