Wil jij je fascinatie omzetten in creatieve en innovatieve oplossingen?

Competentie 1. Vernieuwingsgericht
De Innovator: Vernieuwen en onderzoeken

Competentie
Om een bijdrage te kunnen leveren aan de ontwikkeling van een innovatief beroepsproduct toont de student een onderzoekende houding en ziet en benut hij op een creatieve wijze mogelijkheden en kansen om vernieuwingen in de beroepspraktijk tot stand te brengen.

Contextbeschrijving
In de beroepspraktijk hebben we te maken met weerbarstige vraagstukken waarvoor geen kant en klare oplossingen zijn. Dit kan allerlei oorzaken hebben: de mate van complexiteit van het vraagstuk, het ontbreken van voldoende, brede en actuele expertise en de snelheid waarmee ontwikkelingen zich soms voor kunnen doen. Binnen een dergelijke context bestaat behoefte aan innovatief vermogen om tot nieuwe creatieve oplossingen te komen.

Als innovator herken je de complexiteit en ervaar je dit gegeven als een kans. Het is een uitdaging om hierover na te denken en te communiceren over mogelijke oplossingsrichtingen met zowel vakgenoten uit de eigen en uit andere disciplines. Je schroomt niet om je nek uit te steken en je ideeën over het vraagstuk te delen met anderen. […]. Je onderzoekt het vraagstuk vanuit je eigen expertise en gaat daarbij actief op zoek naar situaties die nieuwe inzichten kunnen bieden. Bijvoorbeeld door bestaande denkwijzen te combineren en zo tot nieuwe oplossingen te komen […].

Je toont als innovator initiatief, lef en je bent proactief en besluitvaardig. Je gaat actief op zoek naar kansen, weet deze om te zetten in doelgerichte acties en je experimenteert met nieuwe aanpakken en scenario’s. Dat doe je altijd vanuit een visie die goed doordacht en onderbouwd is. Je visie, houding en werkwijze worden gewaardeerd. Je wordt steeds vaker betrokken bij innovaties. Je merkt dat je een volwaardige, kritische gesprekspartner kunt zijn.

Bij het leveren van een bijdrage aan vernieuwing gaat het om:
• het ondernemend kunnen optreden in complexe beroepssituaties
• het onderzoeken van het vraagstuk en mogelijke oplossingsrichtingen
• het tonen van lef en durf om te experimenteren
• op creatieve wijze naar zowel het vraagstuk als de oplossing te kijken
..zodat de vernieuwingsgerichte aanpak leidt tot de ontwikkeling van innovatieve beroepsproducten.

Gedragselementen
Het ondernemend kunnen optreden in complexe beroepssituaties
• Je denkt en handelt pro actief. Je toont initiatief en wacht niet af, maar gaat op onderzoek uit. Je draagt uit eigen beweging mogelijke oplossingen aan
• Je bent besluitvaardig. Je neemt snel maar weloverwogen en beargumenteerd beslissingen over wat er moet gebeuren
• Je weet kansen om te zetten in doelgerichte acties. Je weet effectieve wegen te kiezen om doelen te bereiken

Het onderzoeken van het vraagstuk en mogelijke oplossingsrichtingen
• Je geeft er de voorkeur aan om andere inzichten uit te proberen boven bestaande werkwijzen omdat gebleken is dat bestaande werkwijzen niet meer voldoen
• Je komt met nieuwe perspectieven op vraagstukken
• Je vertaalt trends en ontwikkelingen in het eigen vakgebied naar mogelijkheden en acties
• Je maakt op de juiste wijze gebruik van relevante praktijkgerichte onderzoeksmethoden en technieken

Het tonen van lef en durf om te experimenteren
• Je experimenteert
• Je onderneemt actie, ook als de uitkomst ervan onzeker is
• Je durft je nek uit te steken, je gaat risico’s niet uit de weg

Het op creatieve wijze naar zowel het vraagstuk als de oplossing kijken
• Je bent in staat om bestaande denkkaders te doorbreken
• Je bent in staat aanpakken uit andere disciplines in te zetten en tot nieuwe combinaties te komen
• Je kunt out-of-the-box denken
• Je toont originaliteit, “speelsheid” en oorspronkelijkheid
• Je komt met nieuwe scenario’s als de omstandigheden wijzigen.
• Je kunt in korte tijd meerdere oplossingen, benaderingen of perspectieven voor een vraagstuk bedenken

Creating 010 © 2014. Alle rechten voorbehouden.