Call of Duty

Vragen voor de observant

Begrijpen de spelers de spelregels tijdens het spel?
Ja, de spelregels worden goed begrepen. Het is een niet té lastig spel, waardoor de spelregels opzich ook niet al te moeilijk te begrijpen zijn.

Kost het moeite om de spelregels te snappen?
Nee, zoals hierboven vermeld staat is het voor de spelers niet lastig om het spel te begrijpen.

Is het lezen van de spelregels motiverend om het spel te gaan spelen?
Eigenlijk niet. Je hebt nooit zin om iets te lezen voordat je het gaat doen. Het is niet zo dat de spelregels juist demotiverend werken, maar iemand had ook gewoon de spelregels uit kunnen leggen en dan was het ook goed geweest.

Hoe is het spelverloop?
Het spel gaat in het begin wat langzaam, maar naar mate de game vordert verloopt het sneller en soepeler.

Is de inspanning van het spelen de moeite waard?
Dit ligt er denk ik aan of je houdt van shooters. Als je er totaalniet van houdt, dan is het denk ik totaal niet de moeite waard om deze inspanning te leveren. Je geniet er toch niet van.

Hebben de spelers plezier?
Ja de spelers hebben de meeste lol. Ze spelen tegen elkaar wat ervoor zorgt dat er een element van wedstrijd in de game zit. Aangezien iedereen wil winnen is de uitdaging om je tegenstander te verslaan erg groot en heb je dus ook plezier in het spelen.

Is het spel goed of niet goed?
Het is aan de ene kant een goed spel, want mensen die het een leuk spel vinden zullen er plezier aan beleven en ook ontspanning. Aan de andere kant is het geen goed spel, want er komt veel geweld in voor en het is niet de bedoeling dat dat gestimuleerd wordt.

Wanneer merk je dat er een gedragsverandering plaatsvind bij de spelers?
Er vindt een gedragsverandering plaats op het moment dat de ene speler de ander aan het verslaan is. De speler die achter staat zal wat meer aangebrand aan het spelen zijn, terwijl de speler die voor staat wat rustiger in het spel staat. Als de persoon die achter staat, echt heel erg ver achter staat, dan slaat de aangebrandheid om in afgunst en heeft de speler eigenlijk geen zin meer. Hij heeft het gevoel dat het kansloos is en hij toch niet meer gaat winnen.

Spelanalyse

Hoe zou je de gebruiksaanwijzing kunnen verbeteren?
Dit is een erg lastig te beantwoorden vraag, omdat digitale games meestal geen daadwerkelijke gebruiksaanwijzing hebben, maar een tutorial. Deze zou wel verbeterd kunnen worden, omdat hij nu erg langdradig is en je na een tijd echt wel doorhebt hoe het spel werkt.

Wat is het doel van het spel?
De doel van het spel is om zo veel mogelijk mensen (minimaal 30) te vermoorden. Dit moet je als eerste doen om te winnen. Dus de persoon die als eerste 30 mensen heeft vermoord heeft het spel gewonnen.

Wat is het thema van het spel en hoe komt dat tot uitdrukking?
Het thema van het spel is schieten, oorlog. Het lijkt me nogal logisch hoe dat naar voren komt in het spel. Het doel is namelijk om zo veel mogelijk mensen neer te schieten met wapens.

Hoe komt de gameplay tot uitdrukking?
Het is de bedoeling dat je dus 30 mensen neerschiet. Dat is het doel van het spel. Belangrijk daarbij zijn de keuzes die je maakt in het spel. Welk wapen kies je? Welke ‘perks’ ga je gebruiken? Welke granaat is voor jou het beste? Welke tactiek ga je gebruiken? Ga je veel rennen of blijf je juist afwachtend zitten?

Waar zit de meaningfull play in het spel?
De meaninigfull play komt het meest tot uiting in de score die je kan zien gedurende de gehele game. Zo kan je constant kijken of je voor staat, hoeveel punten iedereen heeft en hoelang de game nog duurt.

Hoe is het spelverloop?
Het spelverloop loopt vlekkeloos. Iedereen snapt wat de bedoeling is. In het begin is het nog wel even wennen, omdat het voor sommige nieuw is, maar na verloop van tijd heeft iedereen door hoe het spel in elkaar zit. Er wordt dan ook erg fanatiek gespeeld en de krachttermen vliegen door de lucht.

Welk soort mensen houd van dit soort spel?
Ik denk dat je niet echt een soort mens aan kan geven bij dit spel. Erg veel mensen spelen dit, variërend van jong tot oud, van zakenman tot putjesschepper. Het punt is hier of je houdt van shooters of niet.

Wie is de doelgroep?
De voornamelijke doelgroep zijn toch wel de jongeren denk ik. Veel jongeren (vooral jongens) vinden oorlogje spelen leuk. Als het dan ook nog is online kan, tegen je vrienden, is het helemaal leuk.

Waarom zou dit spel succesvol zijn?
Ik denk dat de marketing van het spel een erg grote rol heeft gehad in het succes van het spel. Door de grote campagnes is er veel aandacht gegaan naar Call of Duty, waardoor veel mensen het spel hebben gekocht. Toen bleek dat de gameplay goed in elkaar zat en er een duidelijke meaningfull play bestond, is het helemaal aangeslagen bij de spelers.

Geschreven door Mark van Houwelingen.