Wat je hoor, in Rotjeknor!

wat je hoor, in rotjeknor!

 

Hieronder is het overzicht van het spel te zien wat wij hebben ontwikkeld na drie briefings.

Ons spel heet: “Wat je hoor, in Rotjeknor!”

– Wat is het gekozen thema en hoe komt dit tot uitdrukking in de game?
Ons gekozen thema is ”Geluid”. Deze komt in uitdrukking in ons spel doordat wij onder andere een audiospel hebben. Je wordt geleid in het spel door een stem. Ook zijn de opdrachten in ons spel verbonden met geluid, doordat je zelf geluid moet maken. Deze opdrachten neem je op en aan het eind maak je een geluidscollage.
– Wie behoort tot de doelgroep?
Tot de doelgroep behoren eerstejaars CMD-studenten.
Door dit spel zullen ze elkaar beter leren kennen omdat ze in team verband werken. Ze leren elkaar ook beter kennen door middel van de opdrachten.
– Hoe is het spel verloop (doel, regels, keuzes)?

Doel:
Het doel van het spel is om zo snel mogelijk het spel uitgespeeld te hebben.

Spelverloop:
Er zijn groepen gemaakt van 6 personen. Je zit in een lokaal en downloadt de app. De app wordt geopend op alle smartphones. Als eerste worden de spelregels uitgelegd en daarna begint het spel.
Je moet zo snel mogelijk het spel hebben uitgespeeld.
De timer gaat in als het verhaal begint. De stem vertelt zijn verhaal en je gaat met de stem mee. De stem leidt je naar de locatie waar de eerste opdracht begint. Bij elke opdracht wordt de tijd stilgezet. Je kiest tussen een moeilijke vraag en een makkelijke vraag en voert de opdracht uit. Elke opdracht wordt opgenomen om aan het einde een geluidscollage te maken.
Je gaat alle locaties af en wordt teruggeleid naar het beginpunt. Het team wat het snelste terug is, heeft gewonnen.
Hier maak je met je groepje een geluidscollage van alle opdrachten. De winnaar wordt bekend gemaakt wanneer alle groepen terug zijn over de finish en de geluidscollages zijn ingeleverd. Als de geluidscollage van jouw team wordt afgespeeld, hebben jullie gewonnen.

Regels:
– Je wint het spel als je het snelst terug bent.
– Je voert elke opdracht uit die de stem vertelt, en neemt deze ook op
– Je kan bij elke opdracht kiezen tussen makkelijk en moeilijk. Wanneer je moeilijk    kiest en je deze goed uitvoert gaat er 1 minuut en 30 seconden af van de totale  tijd.
Bij makkelijke opdracht gaat er 1 minuut van de totale tijd af.
Als de opdracht niet goed word uitgevoerd moet je een minuut wachten tot je  verder mag.
Je mag niet meer switchen als je eenmaal hebt gekozen voor makkelijk of moeilijk.
– Je zit met zes personen in een groep
– Je mag niet met andere groepen samenwerken.
– De tijd wordt stil gezet wanneer de opdracht begint en loopt weer wanneer de opdracht is uitgevoerd.
– De collage moet minimaal een minuut duren, duurt het geen minuut, dan komt er tijd bij. Bijvoorbeeld: Als de collage maar 40 seconden duurt, komt er 20 minuten bij de eindtijd erbij.
– Als jouw team wint, wint iedereen een Ipod of mp3-speler!

Keuzes:
Bij elke opdracht kan je een makkelijke vraag of een moeilijke vraag kiezen. Je gaat dus afwegen of je meer tijd van de totale tijd af wilt (dit is dus bij een moeilijke vraag), of juist een makkelijkere vraag waardoor er meer kans is dat het goed uitgevoerd wordt. Ook kan je zelf beslissen hoe je naar de volgende locatie gaat.

– Hoe komt de magic circle tot uitdrukking?
De magic circle van ons spel zijn de locaties in Rotterdam die in ons verhaallijn voorkomen. Zo hebben we het Zadkineplein, de haven, de Koopgoot, de Markthal en de Kubuswoningen. Doordat de spelers naar elke locatie moeten, leren zij op deze manier Rotterdam kennen. Zo kunnen zij zich later beter oriënteren in Rotterdam en kunnen ze met eigen ogen zien wat deze locaties inhouden.
– Waar zit de meaningful play in het spel?
De meaningful play komt in uitdrukking in het doel van het spel. Je wil zo snel mogelijk het spel hebben uitgespeeld en aan de hand van de keuzes die je maakt kan je dit doel ook bereiken. Ook zorgt de beloning van een Ipod of mp3-speler ervoor dat je graag wil winnen en dus de spanning stijgt onder de spelers.
En als laatste hebben wij de app waar ook de visuele score op te zien is. Hierop kan je zien hoe ver iedereen al is.

We hebben dit spel zo ontworpen dat het een interactief spel is, door middel van een app. Met deze app moet je de opdrachten opnemen en aan het een geluidscollage maken. ‘Wat je hoor, in Rotjeknor!’ is ons eigengemaakte spel, en gebaseerd op onze doelen. Wij willen dat de eerstejaars CMD-studenten in 2016 Rotterdam en elkaar beter leren kennen. Omdat ons spel niet visueel ingesteld is, willen wij graag deze studenten ‘out of the box’ laten denken.

 

Geschreven door Annelien Rozemuller en aangepast door Lianne Vreezen